Pontosabban 10 éves múlt, június 22-én.
1996-ban ekkor jelent meg ugyanis a shareware verzió (a single player rész első epizódjának a pályáit tartalmazta).
Mérföldkő, forradalom, úttörő, nevezhetjük, ahogy akarjuk.
Szoftveres megjelenítéssel (kezdetben csak ez volt) is teljesen 3d-s játék, a játékos teljes szabadságot kapott és nyugodtan okolhatjuk/magasztalhatjuk a quake-et a netes (hálózatos) játékok elterjedéséért. (multiplayer ugye, vagy mi a szösz

)
Sok akkortájt születő játék kapta meg a q1 motorját, többek közt a Half Life is.
A játék egyébként egy fantasy FPS-nek készült, a Cthulhu mítoszra építve (H. P. Lovecraft neve gondolom sokaknak ismerős - a single player rész végén lévő boss neve Shub-Niggurath, de a játékban sok más szörny is Lovecraft-osra sikerült), majd az utolsó pillanatban vegyítettek bele egy kis futurisztikus masszát, így került bele pl. a rakétavető is. Utólag elnézve, bejött a mixelés
A zenét Trent Reznor szerezte, ezért van a nailgun lőszerének dobozán a NIN logó (Nine Inch Nails

).
A játék linuxkonzolhoz hasonló konzoljából, vagy config fájlból mindent be lehetett állítani (ezek azóta jelen vannak, a legtöbb, magára valamit is adó játékban fellelhetők), menüre nem is volt szükség.
Multiplayer:
Kezdetben 4 játékos játszhatott egymás ellen, TCP/IP és IPX/SPX protokollokon, free for all (FFA), 1v1 (duel) vagy team deathmatch játékmodokban. Valamint írthattuk a dögöket cooperatív módban.
Ez azonban kevés volt, John Carmack összehegesztette a Quakeworld-öt, direkt az internetre hegyezve (kezdetben 16, majd 32 játékos, kliens-szerver felállás, minden fizikát és játékmenetet módosító tényező állítható, konfigurálható).
Megkapta a lökést a netes játékok úttörője (akkora volt a lökés, hogy hamarosan versenyt rendeztek, az első helyezett pedig megnyerte John Carmack egyik Ferrariját).
Ezt követte a GLQuake, ami kihasználta a 3d gyorsítórkártyákat, a linux alá portolás (éljen az OpenGL), remek modok, mint a Threewave CTF, Rocket Arena, és Team Fortress.
Máig készülnek hozzá dolgok (hála a GPL licenc-es forráskódnak), van köztük olyan is, ami a mai szemmel avittas grafikából DOOM3 színtű grafikát varázsol, de szorgos emberek elkészítették az összes textura és modell nagyfelbontású, részletgazdag verzióját is.
Azóta sem volt olyan multiplayer FPS, aminek a játékmenete ennyire pörgős lett volna, köszönhetően többek közt néhány bugnak (bunny jump, strafe jump) és a grenade/rocketjump fícsőröknek
Asszem eleget írtam, meg úgysem érdekel sok embert, de ennyit megérdemel a q1, hiszen már történelem a javából
Boldog Szülinapot Quake!