Quote:
Originally Posted by Ati
Én azt gondolom, hogy mindkettőtöknek igaza van. Valóban nehezebb tartalékok nélkül haladni, mint tartalékokkal. És valóban nem túl bonyolult sok csoportban viszonylag hamar pénzhez jutni.
A gondot én abban látom, hogy sok új játékos nem tudja, hogyan jusson pénzhez.
|
Eddig talán ez a meglátás áll legközelebb ahhoz, amiben én a probléma egyik okát látom. Azzal a kiegészítéssel, hogy nem kimondottan a pénzhez jutás mikéntjét nem fogják tudni, hanem úgy általában a játék viszonyait.
Az új játékosoknak, ha nincs isteni szerencséjük és nem találnak valakit, aki segítene tisztázni a játék tényleges működését, nem fogják tudni maguktól, hogy mi, merre, meddig. Bár a súgóból, a stratégiai kézikönyvből és a fórumon feltett kérdésekből elég jól el lehet sajátítani az alapokat, de ezeket a gyakorlatban használni totál más dolog.
A játék nem egy statikus valami. Azt nagyjából lehet tudni, hogy a stratégiai kézikönyvben leírt országfelépítésekkel annyira nem lehet mellélőni. Ám hogy ezek adott körülmények között mire jók és hogyan, illetve mit kell változtatni rajtuk egy-egy helyzetben, hogy továbbra is ütőképesek maradjanak, ahhoz több kell az olvasgatásnál. Leginkább idő, ami ugye azért problémás, mert kevesen olyan kitartók, hogy igazán jók legyenek és élvezhessék a játék minden elemét.
A kezdő nem fogja egyből tudni mi számít majd soknak vagy kevésnek, nem tudja kiszűrni a fontos/jelentéktelen dolgokat és legfőképp nem fogja rutinból megoldani a zűrös helyzeteket, nem készül fel rájuk előre, stb...
És akkor még nem is beszéltem azokról, akik tényleg kiskirálynak érzik magukat... Tegyük fel van korábbi tapasztalata stratégiai játékokból. Anélkül, hogy játékokat említenék, azt azért be kell látni, hogy a Hód a manapság "mainstream" játékoktól lényegesen eltér. A legtöbb ilyen játékban úgy tapasztalta, hogy az alapjukat a gazdaság ereje képzi.
Tegyük fel regisztrál ide, látja a kezdő országát. Ó, mondja, fain kis ország, 15 bánya, tudok építeni még x darabot, meg is teszem menten! Ó, hát fog kelleni kovács is, stb... ha kicsit élelmesebb és előrelátóbb, még néhány tanyát, házat és könyvtárat is felhúz akár. Aztán ami hely marad, abba egységeket tart és uccu a sűrűjébe, lehet aprítani. Ha igazán élelmes és felfedező kedvű játékos, akkor a súgót átfutva rájön, hogy "ó, hát a tekercsek sokat számítanak" vagy "némá, törpével sokkal többet termelnék!", esetleg leszűri, hogy az alap katonák, védők és a támadók tartása nem hatékony.
És ekkor már tényleg kiskirálynak fogja érezni magát, mert a kezdők többségét még így is cipóra tudja majd verni. Lelkesedése az első kudarcig fog tartani, amikor is összefut egy tapasztaltabb játékossal. Ilyenkor vagy rájön/megmondják neki/utána olvas mit kéne tennie és idővel jó játékos lesz vagy belefut még pár pofonba és megunja.
Az idő, a türelem, a kitartás ráadásul mindkét verzióban kulcsfontosságú. Ezek nélkül a kezdő játékos sikerélménye csorbát szenved, a "hűha, már 129 védőm van meg 12 millió aranyam" élményre pedig nem lehet alapozni hosszú távon.
Jelenleg nincsen gyors sikerélmény, nincsenek feladatok, amik lekötnék a játékost az első pár hétben és segítenék a fejlődését és - tisztelet a kivételnek, de - nincsen egy kimondottan a fejlődést elősegítő közeg.
Helyette megy a "pörgés", gyorsan körbemenni a szinteken, lehetőleg úgy, hogy mire lefordulok, odalent már meglegyen a vagyon és csak ütni kelljen magam egyre feljebb. Ugye mondanom sem kell, hogy a kezdőknek, sőt, akár csak egy átlagos játékosnak sem adatik meg az, hogy 72 kör alatt kimaxolt országgal lépjen ki a védelem alól.
Valamilyen mentor-programban lehet érdemes lenne gondolkodni. Üdvözítő, ha időnként egy-egy tapasztaltabb bagázs bevesz maga mellé egy-egy kezdőbb tagot, de az lenne az igazán jó, ha ez lenne az általános.